Blogger Widget

torsdag den 14. juli 2016

Copenhagen Psych Fest. Torsdag.


Jeg er rundtosset. Jeg har ellers en uddannelse, hvis hovedformål er at lære at overskue og sætte system i mange og ofte komplicerede informationer. Nu kan jeg ikke engang læse et program. I går, mente jeg, at have styr på tiderne til Copenhagen Psych Fest. Her til morgen er det straks noget andet. Jeg har lige krydstjekket spilletidspunkterne, som jeg havde noteret mig fra festivalens hjemmeside med deres Facebook-side. Det faldt til dels ud til min fordel. Selvom jeg kommer til at løbe hurtigere, så når jeg forhåbentlig et band mere, end jeg i første omgang havde planlagt.

Og hvad har jeg så tænkt mig at høre? Det er jo nærmest et overflødighedshorn. Bestående af nogle af de mest fængslende og blændende orkestre, Norden har at byde på i disse år. Toppet med internationale kapaciteter, som havde pyntet på enhver dansk festivalplakat i år.

Well, dagens program begynder med semiveteranerne, The Low Frequency In Stereo, i Byens Lys, kl. 19.20. I deres 16-årige levetid er det blevet til fem album. Det seneste, ’Pop Obskura’, så dagens lys til pæne anmeldelser i 2013. De er både blevet kaldt Norges svar på Stereolab og Broadcast. Det er jeg egentlig ret ligeglad med, men jeg vil lige nævne det, hvis der skulle være nogen på linjen, der kan bruge den oplysning til noget.

Her ‘Colette (Subie Subie)’ fra ’Pop Obskura’:


Hernæst lunter jeg over til Børneteatret, hvor Lejonsläktet (billedet øverste) fra Stockholm går på scenen, kl. 20.30. Deres debutplade fra i år, der bare bærer titlen ’Lejonsläktet’, er jeg temmelig pjattet med:

Det valg betyder, at jeg ikke kommer til at høre hele koncerten med engelske Kaleidoscope på Loppen, 21.30. Et band, som forfatter Jan Poulsen priste i høje toner på Facebook i tirsdags:

”Bandet, som IKKE må forveksles med et amerikansk ditto med samme navn, udgav blot to lp’er i slutningen af 1960’erne, Tangerine Dream (1967) og Faintly Blowing (1969), som til gengæld er nogle af periodens bedste med deres ekstremt melodiske sange, pudsigpoetiske tekster, sjove studieeffekter m.m. Farverigt, skævt og pudseløjerligt”

Næste destination er Børneteatret, hvor Göteborg-bandet Lamagaia spiller, kl. 23.00. Under udsendelsen Kommun 2 / Svensk Psych Aften i Mod Strømmen i maj måned, lovede jeg mig selv højt og helligt, ikke at gå glip af dem, da enten Tobias Petterson eller Sven Kruppa spillede ’Mutiny/Deorbit’. Hvilket vil sige, hele side et på debutpladen ’Lamagaius’ fra sidste år. Det er edderfedt. Jo mere, jeg tænker over dét, så var det vist Kruppa, der havde albummet med.

Derefter går det med raske fjed mod Loppen. Telstar Sound Drone har nemlig, ifølge endnu en af ugens Facebook-opdateringer:

“a special treat for those of you who're dropping by our concert…The lineup for this concert will offcourse consist of the TSD core, Sean, Mads S. and Hans. The bass will be handled by founding member Mads Løwe, and furthermore, both Martin Funder and Hobbitten will join us on guitars!”

Tre guitarister. Kan man snart sagt ønske sig mere til den mur af lyd som Telstar Sound Drone arbejder med? Funder spiller iøvrigt et par timer tidligere med Deadpan Interference, mens Hobbitt jo er med i Spids Nøgenhat, der er lørdagens hovednavn. Loppen, kl. 23.10.

Hvis der er mere juice tilbage på tanken, kan det meget vel være, at jeg slutter aftenen af i Børneteatret, kl. 00.40, med We Are Wood fra Göteborg, der udsendte denne lille godbid i begyndelsen af juli:


Dagens program ifølge Copenhagen Psych Fest Facebook-side.

Loppen:
19:30 Damo Suziki's Network With Julie's Haircut (DE)
21:30 Kaleidoscope (UK)
23:10 Telstar Sound Drone (DK)
00:40 Endless Boogie (US)

Byens Lys:
19:20 The Low Frequency in Stereo (NO)
21:00 Deadpan Interference (DK)
22:40 Our Solar System - Vårt Solsystem (SE)

Børneteatret:
19:00 Bug Chaser (DK)
20:30 Lejonsläktet (SE)
21:40 Zeroine (DK)
23:00 Lamagaia (SE)
00:40 We Are Wood (SE)

Ingen kommentarer: