Blogger Widget

torsdag den 29. december 2016

Beat 2016 (3 af ?)


Af Andreas Bengtsen, guitarist i De Underjordiske, der giver koncert i Pumpehuset i aften sammen med Collider, samt Nils Gröndahl & Mads Gräd. Lorenzo Woodrose er aftenens dj. 

Albums:

David Bowie: 'Blackstar'

Han tog rent ud sagt røven på overtegnede. Et unikt blend mellem groovy bas, dystopiske synths og fantastisk lyrik. Sidste nummer ’I Cant Give Everything Away’ er lyden af mand, der ikke er på vej fra Station to Station, men står ved endestationen. Smuk afsked og hvilken måde at forlade jordkloden på. Han tog røven på os endnu engang. For sidste gang.

Leonard Cohen: 'You Want It Darker'

Jeg har aldrig dyrket Leonard Cohen særlig meget. Dette album ramte mig i efteråret. Det ramte et sted, hvor folk i forvejen var lettere deprimeret over Trump og den skræmmende fremtid der lå forude. Nummeret ’You Want It Darker’ vil jeg nok altid huske for lige præcis den følelse af afmagt og frustration. Fantastisk album.

Unhappybirthday: 'Schauer'

Jeg så dette tyske band i København for et års tid siden. Fans af reverb indsmurte guitarer, langsomme trommer, sørgmodig tysk vokal, instrumentale Lebanon Hanover-referencer, The Cure-referencer, og alt muligt andet godt, vil digge det her!

Narcosatanicos: 'Body Cults'

Jeg har altid været fascineret af dette band. Jeg vil ikke sige jeg er 100% på bølgelængde med stil og musik. Jeg har oplevet stærke koncerter, hvor de fik mig til at føle en kæmpe eufori, men også følelsen af at være i en ækel drøm. Men jeg havde ikke lyst til at vågne. Det er mega-inspirerende! På dette album er produktionen virkelig gennemført. Man kan høre de små detaljer i blæserne, støjen og de tæskende trommer. Unikt band.

Tonstartssbandht: 'God Speed, Mans' EP

Brødrene Andy og Edwin White kommer fra insisterende lo-fi smadderindspilninger. Der bliver dubbet og dubbet flere smadrerguitarer ind i en forvejen alt for overfyldt væg af lyd. Sådan noget elsker jeg. Kompositionerne er lettere poppede nogle gange, men det glemmer man i lydens kaos. På denne EP kommer vokalerne længere frem, hillbilly-guitarene er mere rene, og kompositionerne er udfordrende. Et utroligt spændende lydunivers!

Koncerter:


Kold Front: Drone, d. 28. maj

Dette band fik følelserne frem i mig. Deres smukke blend mellem 80’ernes Neue Deutsche Welle og minimalistisk coldwave akkompagneret med Stine Marie Svendens smukke dansksprogede vokal, gør dem virkelig til et unikt band i den københavnske undergrund.

The Wands: Huset, d. 10. december

Det var ikke 13th Floor Elevators og Baby Woodrose, der åbnede psych-døren for mig for alvor. Det var The Wands. For flere år tilbage hørte jeg basgangen til 'The Door' og jeg var fuldstændig solgt. Jeg flyttede til København og ville lave psychmusik pga. den basgang. Udover, at The Wands er som brødre for mig, var de også det band, der tændte ilden for den neopsykedeliske renæssance i København. De spillede deres sidste koncert d. 10. december 2016! Og hvilken én! Der blev crowdsurfet, grint, grædt og krammet. Fantastisk afsked. Tak for musikken, drenge!

Ingen kommentarer: