Blogger Widget

onsdag den 25. november 2015

Avantgarde-dub fra Berlin


Dub er lig med Jamaica. Sådan havde jeg det. Indtil for ganske nylig. Jeg ved godt, at genren er inkorporeret i nogle former for minimal techno og deslignende, men da jeg aldrig har været videre optaget af denne variant af musik, er det bedste formentlig gået min næse forbi. I år er der imidlertid kommet en plade, der har fået mig til at se anderledes på tingene.

Tyske Automat, der består af Jochen Arbeit (Einstürzende Neubauten, Die Haut), Achim Färber (Projekt Pitchfork, Prag, Phillip Boa) og Georg Zeitblom (Sovetskoe Foto), debuterede i 2013 med hjælp fra så fornemme gæster som Lydia Lunch, Blixa Bargeld og Genisis P Orridge. Jeg kender desværre ikke pladen. Til gengæld er jeg faldet pladask for ’Plusminus’, som trioen indspillede på vintageudstyr i Berlin over tre dage i januar i år.

Det er der kommet et varmt og nærmest svimlende album ud af. Et album, som til dels bygger videre på en tradition, men så sandelig også tager dubben et helt andet sted hen, via Automats baggrund i europæisk avantgarde musik.


Ingen kommentarer: