Blogger Widget

onsdag den 1. juli 2015

Den næsten forudsigelige guide til Roskilde '15. Onsdag og torsdag.


Søndag var ikke min. Mandag blev det heller ikke. Min tanke var ellers at få armbånd på og dingle ud til Rising-scenen på campingområdet for at høre Molly (billedet øverst er taget fra scenekanten under Mollys koncert), De Underjordiske og The Entrepreneurs. Sådan blev det ikke. I går havde jeg forskellige ærinder i byen, så det var helt efter manusset, at jeg ikke dukkede op. Desto mere klar er jeg til i dag.

Ved en hurtig hovedregning har jeg sat kryds ved 26 koncerter. Nogle krydser betydelige større end andre, vel at mærke. Markeringerne er fordelt med et show på Apollo, otte på Pavilion, fem på Avalon, tre på Orange, fem på Gloria og fire på Arena. 

I dag onsdag (1. juli) bliver min første koncert cali-punk af fineste skuffe. Off!, hvis numre ungefær varer et sted mellem et til halvandet minut, spiller på Avalon, kl. 17.30. Det kommer bestemt ikke til at gå stille af sig. Jeg vil også gerne slå et slag eller tre for Posh Isolation-kvartetten Communions, som jeg nok ikke når noget særligt af, fordi de spiller kl. 18.00 på Pavilion. Til gengæld er jeg tilbage på Avalon, når hasteindkaldte Bob Hund bliver sluppet løs, kl. 19.00. En time senere er jeg garanteret i vildrede om, hvad jeg har lyst til. Det syv-personers store australske band, King Gizzard & The Lizard Wizard, trækker i mig, selvom de plader jeg har hørt med dem, virker temmelig ufokuserede. Det er somom, at de vil alt for meget. Men det kan de selvfølgelig rette op på i en livesituation, de går på Pavilion-scenen, kl. 20.00. Samtidig spiller den mauritanske historiefortæller Noura Mint Seymali på Gloria. Hendes udmærkede Glitterbeat Records-album, ’Tzenni’, fra 2014, har jeg rost tidligere. Mon jeg ikke trods alt ender med at høre Seymali? Det har jeg al fald en aftale om og så behøver jeg heller ikke at bevæge mig nogen vegne bagefter. Det sidste kryds, jeg har sat i dag, er nemlig ved det norske spaced-out psych-orkester Electric Eye, der sætter strøm til instrumenterne, kl. 22.00.


Torsdag (2. juli) har jeg markeret hele otte koncerter. Allerede, kl. 12.00, sparker Sarabi fra Kenya dagen i gang på Pavilion med en fuldfed sammensmeltning af afrikanske stilarter med masser af gang i slagtøj af alskens afskygninger. Roskilde Festivalens mangeårige sprechstallmeister Kim Menzers søn, Thomas Regius Menzer, har vist både produceret og indspillet det otte-personer høje orkesters debutplade i sit studie i Nairobi. Siden den mangefacetterede guitarist Steve Gunn blev offentliggjort, har der ikke været tvivl i mit sind. Det skal jeg høre, kl. 14.00, på Pavilion. Kl. 16.00 ramler koncerterne igen sammen. Skal det være ”The Queen of Desert Blues”, som festivalen kalder Khaira Arby eller Jupiter & Okwess International, som jeg har hørt er det fedeste funkband i verden for øjeblikket? De spiller henholdsvis på Pavilion og Arena. Hvis jeg vælger sidstnævnte, når jeg ikke argentinske Chancha Via Circuitos fusion af elektronica og cumbia på Apollo, kl. 17.00. Derefter skal jeg slå tiden ihjel indtil kl. 23.00, hvor fænomenale Kaisai Allstars giver den med tommerfinger-orgel og heksekunstner på Avalon. Aftenen slutter enten af med vanvidsekscesser fra det sydafrikanske rave-uhyre Die Antwoord på Orange, kl. 01.00, eller voodoofordærvede, polyrytmer med Chouk Bwa Libéte fra Haiti på Gloria på samme tidspunkt.


Ingen kommentarer: