Blogger Widget

søndag den 14. juni 2015

”Der er magisk energi i øvelokalet i disse dage”. Interview med Myreskær


Endelig er Myreskærs debutplade ’Umiddelbart Banal’ ude på vinyl. Der skulle både omveje og genveje til. før Myre Knudsen selv besluttede sig for at udsende den på Luk Røven Records. Senere blev der indgået en aftale med det australske selskab Octopus Pi om at udgive pladen downunder. Og på det seneste er det blevet til airplay i Frankrig, ligesom bloggen The Active Listener har haft et Myreskær-nummer med på en af de populære samplere, som siden lægger ud til download en gang om måneden.

I slutningen af april var der vinyl-release på Lygtens Kro. Hvordan gik den aften?

”Release-festen gik rigtig godt. Fremmødet var over alt forventning og der blev taget godt i mod pladen. Og så var det også fedt at høre Orcas, der spillede deres debutkoncert hin aften. De var rent ud sagt fremragende. Hold kæft, hvor spiller de god dansk pigtråd. Orcas består af brødreparret Oscar Lundsteen og Magnus Knudsen (De Høje Hæle mv.), plus Oscars to venner Asger og Thomas.

Nu har jeg levet med dine sange i omkring halvandet år. Og du har selv levet med dem endnu længere. Er der noget du gerne ville have lavet om i denne lange proces frem mod udgivelsen af lp'en?

”Der er jo altid noget man gerne vil have lavet om, specielt når der går et år før pladen kommer ud. Da vi indspillede trackene troede og håbede vi på, at den ville komme ud bare et par måneder efter. Det var også grunden til, at vi tog i studiet så tidligt. Da vi begyndte indspilningerne til ’Umiddelbart Banal’, havde vi kun spillet sammen i lidt over to måneder. Magnus Knudsen kom med på bas blot to uger før vi gik i studiet. Det bevirkede selvfølgelig, at indspilningerne fik en masse energi og følelse, for slet ikke at tale om den umiddelbarhed, jeg søgte på det tidspunkt! Det vil jeg ikke have gjort på nogen anden måde. At vi gjorde det sådan, viser også præcis, hvordan jeg er som sangskriver og menneske. Samtidig kunne den ærlighed, der blev lagt for dagen, være forsvundet, hvis den var blevet lavet på en anden måde.”

’Umiddelbart Banal’ er en meget personlig plade. Nogle vil nok kalde den autofiktion? Har du fået renset ud?

”Det er en meget personlig plade. En plade, hvor jeg har prøvet på ikke at gå på kompromis med mig selv. Kort sagt være hudløs ærlig. Det er meget skræmmende at skrive sange, der skal være oprigtige på den måde. Jeg tænker konstant på, om jeg udleverer for meget af mig selv. Eller for meget om andre, for den sags skyld. Men den tanke bliver jeg nødt til at negligere, så jeg kan nå derhen, hvor materialet og sangene befinder sig. Jeg er umiddelbar, jeg er banal, og det er den facon, jeg skriver på.

Samtidig er det den måde, jeg kan komme ud med masse ting på, der ellers vil bygge sig op indeni mig selv og blive grimt. Det er min terapi. I mine sange prøver jeg at sige de ting, der er vanskelige at få sagt i den virkelige verden. På godt og ondt. Når jeg skriver om noget meget personligt, som depression, kærlighedsproblemer, konfliktskyhed og livets såkaldte ’dans på roser’, så har jeg ikke fået renset ud. ’Umiddelbart Banal’ har dog renset ud i en periode af mit liv. Men nu er jeg inde i en nye fase, som der efterhånden også trænger til at blive renset ud i?”

Det vil altså sige, at du er gået i gang med at skrive nyt materiale til Myreskær?

Ja, jeg er i fuld gang med at skrive til en ny plade. Vi har lige fået ny trommeslager i bandet, så i stedet for at øve det gamle repertoire op, har vi besluttet os for at fokusere på at skrive og spille nye sange. Og jeg kan love dig for, at der er magisk energi i øvelokalet i disse dage. Halvdelen af den nye plade har skrevet sig selv, og den næste halvdel ligger og lurer lige om hjørnet."

Myreskær har været på tour i Australien? Hvordan tog et engelsksproget land i mod de danske tekster og hvordan fik I i det hele taget stablet en tour på benene omme på den anden side af jorden?

”Australien-touren var fantastisk. Den blev en realitet, fordi min kæreste i postpunk bandet, Prison, skulle på turné dernede. Og så tænke jeg, hvad om Myreskær tager med og sideløbende spiller shows med Prison som backingband. Derfra var der ikke langt fra tanke til handling. Vi øvede op her i København sammen med min australske ven, trommeslageren Evan.

Nu er det jo ikke første gang, at jeg har turneret downunder. Jeg har været der med De Høje Hæle og har en masse gode venner dernede, som har hjulpet med at arrangere koncerter. Vores australske label Octopus Pi stod os også bi med booking, PR og distribution. Hvad angår spørgsmålet om, hvordan vi blev modtaget. Ja, så har publikum generelt optur over, at man synger på sit modersmål. Det samme gjorde sig gældende dengang, jeg var der med Hælene. Og det gælder, for den dags skyld, for alle de dansksprogede bands, jeg kender, der har været på tour i Australien.


’Umiddelbart Banal’ kan erhverves i følgende pladebutikker: Ooh Aah Records, Sound Station, Insulamusic, Sort Kaffe & Vinyl, Route66, Crate - Beer and Vinyl og Skoven Kalder.

Ingen kommentarer: