Blogger Widget

lørdag den 1. november 2014

Når voksne leger: Childrenn og The Baseball Project

Normalt belemrer jeg læserne med musik som jeg har hørt og kan stå inde for. I dag bliver det en kende anderledes. Childrenn hørte jeg første gang om i sommers. Siden har jeg et par gange efterlyst en smagsprøve hos én af de medvirkende, ligesom jeg har forhørt mig hos flere, der var på Kildemose Festival i år, hvor Childrenn koncertdebuterede. Hvordan lyder bandet? Inspirationer? Hvor vil de hen? Jeg har ikke rigtig fået svar på mine spørgsmål. Det får jeg formentlig i aften, hvor de spiller på Escobar, Blågårdsgade 2A, 2200 N.

Orkestret består af lutter gamle kendinge fra det københavnske musikmiljø. Jakob Brixen (Hymns From Nineveh og Mechanical Bird), synger og spiller guitar. Manoj Ramdas (The Good The Bad, SPEkTR, lejlighedsvis Sort Sol og en masse andet) tager en guitar med. Jakob Jørgensen (Psyched Up Janis) medbringer en bas, mens Anders Grøn (Baby Woodrose, Dragontears, Spids Nøgenhat) slår på trommer.

Der er gratis entré. Childrenn går på kl. 20.30. 


Min viden om baseball er lig nul. The Baseball Projects tredje plade ’3rd’, fra i år, har alligevel ramt et-eller-andet dybt i mig. Deres to foregående udgivelser havde ikke helt samme virkning. De er gode, det er slet ikke det. 

Bandet blev dannet i 2007 af Steve Wynn (Dream Syndicate) og Scott Lewis McCaughey (The Young Fresh Fellows, The Minus 5) på baggrund af en fælles lidenskab for ja, baseball. De fik Peter Buck (REM) med på bas og Steve Wynns kone, Linda Pitmon, med som trommeslager. Senest har Mike Mills (REM) meldt sig under fanerne.

For mig at høre er et af hovednumrene på den nye plade, ’They Played Baseball’. En sang, der opremser en række personligheder indenfor sporten, med hver deres mere eller mindre obskure skyggeside. Vi møder racisten, det dumme svin, en håbløs alkoholiker, cokedealeren, bondeknolden mv. De har dog alle det tilfælles, at ”Someone loved them all, ’Cause they played baseball…”


Ingen kommentarer: