Blogger Widget

onsdag den 10. september 2014

Elegi for Lou Reed. Kevin Morby i Ideal Bar i morgen


Hovednavn eller ej? Who cares? Eller det vil sige, at dét er der jo nok, der gør. Lad mig allerførst indrømme, at jeg intet kender til folkmusikeren Ryley Walker, der står øverst på plakaten til morgendagens koncert i Ideal Bar. Kevin Morby har jeg derimod hørt sammen med både Woods og The Babies. Begge fornemme shows. Men jeg har ikke tidligere set så meget frem til at høre ham som til i morgen.

Morby solodebuterede sidste år med det brillante og nedbarberede, 'Harlem River'. Et album, der ikke alene overraskede mig på det tidpunkt, men til stadighed formår at fange mig og føre mig nye steder hen, hér ¾ år senere. Forleden, da jeg hørte pladen fik jeg en fornemmelse af, at Morbys besættende billedsprog og den behagelige melankolske grundstemning, som han opererer med, blev hængende i stuen lang tid efter at lydene omkring mig var ophørt. Det er efterhånden sjældent, at dét sker. Enten fordi jeg ikke giver mig selv tiden eller fordi jeg hører al for megen musik.

Den 14. oktober udsender Woodsist Records Morbys nye plade, ’Still Life’. Hørt ud fra ’Parade’, som i pressematerialet bliver beskrevet som ”an elegy of sorts for one of his major influences, Lou Reed”, har vi ikke andet end godt i vente. Både hvad angår i morgen, men så sandelig også hvad angår det kommende album. 


Ingen kommentarer: