Blogger Widget

tirsdag den 5. august 2014

Jeg har fået stillet en opgave eller rettere sagt tre (1)


”Det er meget, meget svært at skrive et godt digt, så de fleste er dårlige”

- Henrik Nordbrandt i ’Tid Til Bøger’. DR2. 16. juni 2014.

Som en lille selskabsleg til en kommende fødselsdag, som jeg er inviteret til, har gæsterne fået stillet denne opgave:

Snakken vil helt sikkert flyde frit og ubesværet hvis jeg kender mine gæster ret. Men for sjov (og i alvor) vil jeg bede dig om at overveje, hvilke tre gode råd, du vil give en ung poet, der endnu ikke er debuteret men efter min bedste mening har ganske meget talent. Hvad er inspirerende og godt? Hvad skal man for alt i verden undlade?”

Det spørgsmål har jeg gået og vendt og drejet de seneste timer. Nordbrandt citatet er måske ikke ligefrem inspirerende. Råt for usødet og sjovt, ja, men inspirerende, det ved jeg ikke. Og så er det jo heller ikke et godt råd, blot en benhård konstatering. Formentlig ikke den mest opmuntrende, når der i bund og grund kun er tale om en uskyldig selskabsleg? 

Anyway, jeg har stadigvæk et godt stykke tid at tænke over, hvilke tre gode råd, jeg vil diske op med til den unge poet.

Ingen kommentarer: