Blogger Widget

mandag den 10. februar 2014

Kvinder pt.: Kvindebandet i Mod Strømmen


Passive/Agressive nævner i en foromtale af Kvindebandets debutplade, ’Cycklus’, navne som Valby Vokalgruppe, Eget Værelse og Laurie Anderson som mulige referencer. Det er jeg ikke uenig i. Jeg kan også følge udsagnene om, at der er ”mere anarkisme over Kvindebandet”, end just omtalte, samt at de har et ”genrefrit syn”. Jeg er faktisk med på det meste af det Passive/Agressive, skriver om Kvindebandet.

Hvad mere er der så at sige? Jo, selvom bandnavnet og albumtitlen, plus sange som ’Venus’, Dead In My Bed, ’Horsie Horsie’ og ’Master’, sikkert kan skabe associationer til forne tiders kvinderock, så er det ikke det, der slår én når musikken først spiller. Bandet dyrker i den grad elektroniske eksperimenter og en form for freeimpro, det strejfer støjrocken og har det også godt med sfærisk synthpop fra firserne. Ikke at det ene udelukker det andet, men jeg tror I forstår, hvad jeg mener.

Her et af de mere eksperimenterende numre:


Torsdag, d. 20. februar, fejrer Kvindebandet udgivelsen af ’Cyklus’. Det sker i Angels Marriage Hall, Thorsgade 67 på Nørrebro. Spillet og Spillet, Tidlige Armbånd, Musik til Mor har også lovet at komme forbi og deltage aktivt i releasefesten. Kvindebandets producer Oliver Hoiness dj’er.

Allerede nu på torsdag, d. 13. februar, har Mod Strømmen dog fornøjelsen af at få pigerne på besøg. Lyt med mellem kl. 18-20 på 98.9 FM eller livestream programmet direkte via dette link.
   

Ingen kommentarer: