Blogger Widget

søndag den 29. december 2013

Urkraft med Anders Grøn og Morten Aron i Mod Strømmen


Lørdag d. 28. december 2013

Hans-Henrik Siig, kl. 19.46.
Det er svært at finde musikken til URKRAFT. Tager nok noget nyt med, som giver mig den dér følelse, du ved nok. Vi må lige tale om, hvordan vi sætter det op. Det er dit og Mortens program, så jeg tager ikke så meget med.

Glæder mig enormt!

Anders Grøn, kl. 19.49
Yep. Måske finder vi gennem dialogen frem til urkraften under programmet?

Hans-Henrik Siig, 19:54
Se, det er en mulighed af de bedre. Dialogbaseret radio. Farvel til, jeg hører kun, hvad jeg selv siger. Hahahaha

Og, så kan vi jo selvfølgelig lade os inspirere af hinanden

Anders Grøn, 19:57
Tænkte, at vi kunne komme med et kort oplæg om tanken bag urkraften. At det er noget meget individuelt, der rammer én lige i fundamentet.

Hans-Henrik Siig, kl. 20:02
Yes. Jeg oplever den med forskellige genrer og i forskellige situationer. Den ene dag soul, den næste blues, trippy psych og dansk folk. Selv julens sange kan kalde den følelse frem i mig, der får det til at risle en lille smule ned ad ryggen.

Eksempelvis:

"Juletræet på besøg
hilser os fra eg og bøg
med besked derude fra,
at det lysner dag for dag,
og at solen fra sit skjul
ønsker os en glæd'lig jul."

Anders Grøn, kl. 20:24
Nemlig!

Anders Grøn, kl. 20:44
Jeg forbinder urkraften med noget der rammer én i fundamentet. Det kan være skønhed, ro, raw power, sex, osv. De basale følelser.

Det kunne være musik, der får én til at bide tænderne sammen og smide næven i luften. Bare fordi det er helt rigtigt!

Hans-Henrik Siig, kl. 20:52
Altså ikke noget med sangen man forbinder med éns første forelskelse, fx.? Smertefuld eller bare et sødt minde. Sagt på en anden måde, sange der taler til kroppen, ikke intellektet? Det er måske forkert sagt. Det hele må jo på en eller anden måde tale til intellektet, selvom man straks begynder at jinge rundt

Anders Grøn, kl. 20:55
Jeg tænker begge dele! Det er altsammen forbundet til en eller anden form for følelse. Følelser som er med til at definere vores fundament. Det kan jo være ny musik, der rammer en grundlæggende følelse, som rør noget i én eller minder én om sin første forelskelse.

Hans-Henrik Siig, kl. 20:59
Det bliver vanskeligere og vanskeligere at vælge ud. Eller nemmere og nemmere. Alt efter, hvordan man ser på det. Jeg kan jo ikke slippe uden om at spille Dylan. Men, hvad fanden skal jeg spille med ham? Hahaha

Anders Grøn, kl. 20:59
Jeg syntes det er supersvært, da jeg gerne vil spille noget nyt. Men der er så meget af det svenske, der gerne vil med!

Hans-Henrik Siig, kl. 21:05
Sverige, åh ja, god fornøjelse med at vælge ud.

Har det lidt på sammen måde. Jeg elsker New York Dolls. Uden dem, ingen punkrock. Heldigvis lavede de en plade for et par år siden, hvor der er ét fantastisk nummer, selvom der kun er to oprindelige medlemmer tilbage. Resten er døde.

”………………………” er urkraft

Anders Grøn, kl. 21:08
Fedt!

Anders Grøn, kl. 21:09
Det her er også urkraft!

”………………………………”

Hans-Henrik Siig, kl. 21:12
Ja. God damned. Og Doug Sahms ”……………….” har også et feel, der gør mig blød i knæene. Desværre kan jeg ikke lige finde den på you.tube

Anders Grøn, kl. 21:12
Morten sagde det fint, da han sagde. Nåh, altså bare verdens bedste sange. Det er ikke helt ved siden af. Verdens bedste sang rammer jo et eller andet hos én, når man giver den den titel.

Hans-Henrik Siig, kl. 21:16
Ja. Og verdens bedste sang skifter jo hele tiden...

Anders Grøn, kl. 21:18
Nemlig, men jeg syntes, der er nogle stykker der bliver hængende. En egen klassikerliste. Del Shannon´s ”……………..”, har fulgt mig siden jeg var barn.

”…………………” fra ’Porgy & Bess’ er en anden., én af de smukkeste sange ever.

Hans-Henrik Siig, 21:24
To klassikere. Dions ”……………….” ligger højt på min

Anders Grøn, kl. 21:25
”……………………”er også en killer!

Hans-Henrik Siig, kl. 21:26
Hahaha. Og det meste med Bo Diddley

Anders Grøn, kl. 21:26
”………………..”er knaldhård. Og ja, alt med Bo og Howlin Wolf!

Tror jeg har fundet en svensker jeg ikke har spillet!

Hans-Henrik Siig, kl. 21:28
Cool

Så er der swamp-rocken og New Orleans. Forvirret, ikke endnu

Anders Grøn, kl. 21:29
Hahaha...jeg får stress, det er svært at vælge fra!

Hans-Henrik Siig, kl. 21:30
I firserne kom der også mange fremragende sange, selvom mange siger noget andet. Måske jeg skal tage et firser-track med Dylan med?

Anders Grøn, kl. 21:30
Det ville være cool. Fedt at undgå, alt det oplagte.

Hans-Henrik Siig, kl. 21:41
Efter en smule overvejelse, tror jeg det bliver ”……………….”

Anders Grøn, kl. 21:41
Er du sikker?

Hans-Henrik Siig, kl. 21:44
NEJ. Jeg er ej...

Tidligere i år lavede jeg dette program med Troels og Nils. Der er mange af mine favoritter på. Indtil videre er der kun en sang, som går igen på min urkraft-playliste.

Anders Grøn, kl. 21:45
Det er fedt, tror det bliver et killer-program!

Hans-Henrik Siig, kl. 21:47
Øv. To sange går igen. Vanedyr

Anders Grøn, kl. 21:48
Hahaha...Det er også det der gør det lidt svært for mig...det meste er noget jeg har spillet i en eller anden sammenhæng før. Det man gerne vil spille ude når man dj´er o.s.v.

Hans-Henrik Siig, kl. 21:52
Efter at have set, at jeg havde CV Jørgensen med, begyndte jeg at tænke på dansk musik. Manner, den er svær. ”…………..” med Gasolin?

Anders Grøn, kl. 21:53
Nemlig, Tænkte på ”…………..” med Kim

Hans-Henrik Siig, kl. 21:56
Det er også skidegodt. Eller Gassernes sidste single ”…………………”?

Anders Grøn, kl. 22:11
Det her klip rammer mig noget så grusomt, lige i mit bløde hjerte. Han virker bare så helt utrolig smuk med sit grimme hår, big ass briller og flotte sang.


Hans-Henrik Siig, kl. 22:14

Hahahaha. FEDT. Fantastico. Jeg har netop været forbi MC5 og har tilføjet ”…………………” til playlisten

Hans-Henrik Siig, kl. 22:32
Må jeg bruge vores mail-korrespondance som et oplæg til udsendelsen? Jeg streger sangtitlerne og andet vigtigt over

Anders Grøn, kl. 22:33
Det må du gerne.

Hans-Henrik Siig, kl. 22:33
Super.

Anders Grøn, kl. 22:35
Bo Diddley is a punk-rocker!


Hans-Henrik Siig, kl. 22:36
Gu' er han så!”

Lyt med torsdag, d. 2. januar 2014, mellem k. 18-20, på 98.9 FM eller stream udsendelsen direkte

Ingen kommentarer: