Blogger Widget

tirsdag den 6. august 2013

”Min Keith Richards-frisyr blev ett hett samtalsämne”


   ”Jag såg mig i spegeln ovanför handfatet och insåg att jag inte hade klippt håret sedan jag var tonåring. Jag satte mig på golvet och slog upp de få rocktidningar jag hade. För det meste brukade jag köpa dem för at få tag på alla nya bilder av Bob Dylan, men nu var det inte Bob jeg letade efter. Jag klippte ut alla bilder av Keith Richards som jag kunde hitta, studerade dem ett slag, tog upp saxen och klippte mig sedan ut ur folkviseepoken. Jag tvättade håret i badsrummet i korridoren och frotterade det torrt. Det var en befriande upplevelse.
   Når Robert kom hem blev han förvåned men nöjd. ”Vad tog det åt dig?” undrade han. Jag ryckte bara på axlarna. Men när vi gick til Max’s förorsakade mitt hår en vis uppståndelse. Jag fattade inte varför man brydde sig så mycket om det. Jag tyckte at jag var samma person, men min sociala status hade plötsligt höjts. Min Keith Richards-frisyr blev ett hett samtalsämne.”

- fra Patti Smiths selvbiografi ’Just Kids’.

Jeg ved ikke, hvorfor jeg har sneget mig udenom at læse den. Da jeg fik øje på den på en svensk supermarkedshylde, gik det heller ikke længere.   

Ingen kommentarer: