Blogger Widget

søndag den 9. juni 2013

Roskilde Festival 2013 i Mod Strømmen


De seneste dage er der gået meget tid med at studere spilleplanen for årets Roskilde Festival. Allerhelst ville jeg flytte rundt på programmet, så det passede til mit forgodtbefindende. Det kan jeg af gode grunde ikke. I stedet streger jeg under, streger ud, krydstjekker og tænker, det når jeg aldrig. Fredag og lørdag er tætpakket med musik, jeg gerne vil høre.

I år har jeg leget med tre kategorier af bands. Den første kalder jeg i Buddy Hollys ånd, ’Maybe Baby’. Den næste hedder kort og godt ’Necessary’. Og så siger den sidste måske sig selv? Hvis ikke, så er den navngivet efter Jean Paul Sartres ord som Malcolm X gjorde til sine, ’By Any Means Necessary’. Jeg skal lige fortælle, at nedenstående kun indeholder orkestre, der spiller på selve festivalen. Warm-up-dagene er ikke med.

’Maybe Baby’:
Savages, Mokoomba, Animal Collective, Suuns, Kottarashky & The Rain Dogs, Krar Collective, Dead Can Dance, Hoba Hoba Spirit, Pinkunoizu, The Bots, John Grant, Calexico og The Black Motorcycle Club.

’Necessary’:
Frank Fairfield, David Lindley, Synd og Skam, The Blue Angel Lounge, Rokia Traoré, Bobby Womack, Unknown Mortal Orchestra, Matthew E. White, Uncle Acid & The Deadbeats, Martin Ryum, Marcos Valle, Kraftwerk og Meridian Brothers.

’By Any Means Necessary’
Söndörgö, King Tuff, Bombino, Jonathan Wilson, Parquet Courts, Goat, Chelsea Moving Light, Kris Kristofferson og Iceage.

Om jeg får hørt det hele vil tiden vise. Selvom der er skåret godt ind til benet og vi snildt kunne fylde to radioprogrammer, bare med disse navne, så har vi immerhen kun to timer til rådighed nu på torsdag, hvor vi sender årets Roskilde-optakt. Læg dertil, at jeg har en ”metalfan” ved min side, der nok også allerede har gennemtænkt et scenario for udsendelsen.

Lyt med på 98.9 FM, torsdag d. 13. juni, mellem kl. 18-20. Eller stream os herfra

Ingen kommentarer: