Blogger Widget

tirsdag den 25. december 2012

Hvad træet gemte…


Først et forsinket glædelig jul. Jeg er vågnet op til en næsten helt vindstille julemorgen, sneen er regnet væk, der er striber af lys over noget, der med lidt fantasi, godt kan minde om fjerne blå bjerge i horisonten. Rundt omkring i landet, ved jeg, at der sidder nogle gode mennesker, der i hvert ledigt minut ihærdigt arbejder på at få deres årslister færdige. Min egen er ved at være på plads, jeg mangler stadig at affatte mig kort om fem-seks af årets udgivelser. 

Jeg kan godt afsløre, at ’Wrecking Ball’ af Bruce Springsteen ikke er at finde på min top-femten. Til gengæld lå Peter Ames Carlins biografi ’Bruce’ under juletræet. Og de par sider jeg nåede at læse i nat, før jeg mæt og træt rullede om på siden for at sove, tegner lovende. For en lille uge siden blev jeg færdig med Jan Poulsens velskrevne, interessante tidsdokumentar om Eik Skalø, ’Spejder Og Steppeulv’. Min tid er åbenbart til biografier. Lad mig dog lige tilføje, at jeg havde en plan om at læse James Ellroys moppedreng ’Den Røde Gudinde’ i juleferien. Den er droppet til fordel for ’Bruce’. Det gør måske heller ikke så meget, eftersom min bedre halvdel allerede er over halvvejs i hendes julegave 'Else Marie Pade. En Biografi' af Andrea Bak, og med garanti kommer til at mangle læsestof. Og så ligger Ellroy ligesom parat... 

Ingen kommentarer: