Blogger Widget

mandag den 17. december 2012

Goat vs. Pinkunoizu


’World Music’ med Goat figurerer på utrolig mange best-of lister i år. Søren Holst Frøkiær Thuesen har den med og den ligger lunt i svinget til at komme ind blandt mine top-plader fra 2012. Intet er afgjort endnu. Det bliver det først på torsdag. Vægelsind, er mit mellemnavn.

I oktober og begyndelsen af november eksperimenterede jeg, her på bloggen, med at skrive en rejsedagbog fra en bilferie i Slesvig-Holstein. Vi var af sted i fem dage, fire af dem har jeg skildret. Den femte bliver ikke til noget. Meget af det vi oplevede den sidste dag, fredag d. 19. oktober, for at være helt korrekt (billedet er taget omkring kl. 07.40), har jeg dog liggende i skitseform og noter. Blandet andet disse ord om Goat:

”Sidste dag på vores rundtur. Da vi kørte nordpå ud af Husum, mindede radiospeakeren os om, at termometret måske rammer 22° op af dagen. Disen hænger smukt over Vadehavet, natten har været våd, solen har besvær med at trænge gennem skydækket. Efter et par sporadiske forsøg på at finde noget i radioen, fandt jeg ’World Music’ med svenske Goat frem på iPoden.

Jeg tror kun, at det er ét af medlemmene, der er trådt frem ved navn. Det er ikke egoet der tæller. Goat gemmer sig bag masker og fortæller gerne en historie om, at de stammer fra en lille by, Korpilombolo, i det nordlige Sverige. En by, hvor beboerne dyrkede voodoo, indtil den blev erobret af kristne korsfarere. Her mellem diger, afvandingskanaler, den vidtstrakte marsk og græssende får, stod det klart for mig, hvilken fremragende plade, Goat har sendt på gaden. Blandingen af og den burleske approach til de afrikanske polyrytmer, psychrock, kraut, funk og Folkhemmets progg, dannede pludselig en enhed.”

Sådan var ordene dengang. Dem kan jeg stadig stå inde for. For lige at vende tilbage til årslisterne, så har Anders Hjortskær-Rask, der står bag den første her på siden i år, danske Pinkunoizu blandt de bedste udgivelser. Nu ligger landet således, at Pinkunoizu faktisk har remixet Goat’s ’Run To Your Mama’ til en bonus-cd med ni versioner af nummeret for Piccadilly Records. Det er da et meget sjovt sammentræf. Hent remixet herunder:

Ingen kommentarer: