Blogger Widget

lørdag den 10. november 2012

Noget om kontekst og ventende psych-pop perler


“It’s not like retro or anything. It’s just timeless fucking music that people like. The whole retro thing is cool, but you have to understand--rock n’ roll, country, and punk have all been borrowed. It’s all gone through the gamut and there are just new incarnations of it. If you want to start an avant-garde band, then go fucking do that and that’s cool. But, if you like rock n’ roll, then just put your own spin on it and you’ll be free.”

- Tim Presley fra White Fence om hvordan de nye San Francisco bands forvalter rock’n’roll-arven. Til RVA-mag,august 2011.

Her et par dage efter radioprogrammet med Adam Olsson og Sebastain T. Winther fra The Setting Son / TGTB, står det med ét klart for mig, at der var en rød tråd i den musik som Sebastian T. Winther, havde taget med. Jeg mener ikke, vi kom nærmere ind på den og hvis Sebastian T. Winther havde tænkt sig at nævne konteksten, ja så blev den glemt i skyndingen. Den samlende figur var Tim Presley. I år har han udgivet pladen’ Hair’, sammen med Ty Segall, han spiller i The Strange Boys, samtidig med at han lægger mange kræfter i enmandsprojektet, White Fence. Ty Segall, The Strange Boys og White Fence blev alle spillet i udsendelsen.

Jeg har svært ved at følge det tempo, Ty Segall arbejder i. Alene i år er der, udover allerede nævnte samarbejde, blevet til soloalbummet ’Twins’ og ’Slaughterhouse’ med Ty Segall Band. The Strange Boys smadrede take på tresserrock holder jeg meget af. Hvad angår White Fence, så har jeg hørt ‘Is Growing Faith’ fra 2011 og ‘Family Perfume vol. 1’ fra i år. Der er kommet en ’vol. 2’. Hver gang, har jeg lovet mig selv at vende frygteligt tilbage, for at sætte mig systematisk ind i de psych-pop perler som pladerne indeholder. Lære dem at kende, hedder det vistnok på almindeligt dansk. Uden held, indtil videre.

De gange jeg har været igennem ‘Is Growing Faith’, har jeg dog ikke kunne undgå at bide mærke i coverversionen af Johnny Thunders ’You Can't Put Your Arms Around A Memory’. White Fence optræder på Bakken i Kødbyen, lørdag d. 15. december.

Ingen kommentarer: