Blogger Widget

mandag den 1. oktober 2012

Gnawa-psych og mine utrænede ører


1. oktober og jeg er så småt begyndt at tænke på årets plader. Men hvorom dette er, så kan det album, der har overrumplet mig mest den seneste måned, ikke komme i betragtning, da det blev udsendt sidste år. På den anden side, så ved jeg ærligt talt heller ikke, hvordan jeg skal beskrive marokkanskfødte Aziz Sahmaoui og hans orkester University of Gnawa, der hovedsagelig består af senegalesere.

Gnawa er en sammensmeltning af afrikanske, arabiske og berbiske rytmer med et religiøst overaspekt. Det er lovsang, men bestemt også en cadeau til det dennesidige. Selvom genren oprindelig stammer fra egne syd for Sahara, så nyder den i disse år størst popularitet i det nordlige Afrika, hvor især Marokko og Algeriet går forrest.

Dækker det så Aziz Sahmaoui & University of Gnawa? Nope. Så vidt jeg kan høre er der flere ting på spil. Jeg er novice, husk det nu. Men jeg hører psych og trance (det ligger måske latent i det religiøse?), samtidig er rytmen kompleks med mange overlapninger. Der er chanting og lir på besynderlige instrumenter. Kort sagt, mange af de elementer, der har trukket mig ind i verdensmusikken.  

Her ’Ana Hayou’, som jeg faldt for, da booker Peter Hvalkof præsenterede mig for det i Mod Strømmen, d. 30. august. Aziz Sahmaoui & University of Gnawa optræder i Global på Nørre Allé, nu på fredag, d. 5. oktober.

Ingen kommentarer: