Blogger Widget

onsdag den 26. september 2012

Ny plade fra John Cale


For et par år siden, talte jeg med en god ven i en pause på Roskilde Festvalen. På et tidspunkt begyndte vi at diskutere grinebidderne herover. Vi vejede for og imod. Cale vs. Reed, så at sige. Vi kom ikke på kant med hinanden. Tværtimod, så var der konsensus om, at Cales soloplader gav os mere end Reeds, jo ældre vi selv var blevet. Det grundede vi lidt over, uden at kunne sætte en finger på, hvorfor det var gået sådan.

Det er mange år siden, jeg selv har købt en ny Lou Reed plade. Jeg skal helt tilbage til 'Set The Twilight Reeling' fra 1996, og før det 'Mistrial', der kom ti år tidligere. Jeg er med andre ord, gået glip af 'New York', der sidenhen er blevet kaldt en moden milepæl. Reed var 47 år, da den udkom i 1989. For den sags skyld, kan jeg heller ikke forfægte, at jeg kender 'Songs For Drella', som Reed og Cale lavede sammen, særligt godt. For nu at gå helt ned i petitesser, så kan jeg ikke huske, hvornår jeg senest har hevet et Reed-album ud af reolen. I mit iTunes bibliotek topper 'Berlin' og 'How Do You Think It Feels', begge fra 'Berlin', samt 'Don't Talk To Me About Work' fra 'Legendary Hearts', alle med to afspilninger. Retfærdigvis, skal jeg nævne, at statistikken kun dækker det seneste år.

Anderledes bevågenhed har jeg, som mere end antydet, givet John Cale. Ikke hermed sagt, at jeg er faret ud og har købt alt den dag det udkom. Det er blevet samlet op i adstadigt tempo. Helst på tilbud. 1. oktober er der nyt fra Cale. Von hørensagen vil vide, at det nye album, 'Shifty Adventures In Nookie Wood', efter lange sessions er spillet frem i hans studie i Los Angeles, og at han langt hen ad vejen har trukket på barn- og ungdomsminder. Det lyder umiddelbart ikke som en cocktail, jeg normalt vil løbe langt efter. På den anden side, så har Cale mange gange tidligere vist klar dømmekraft og stor skarpsindighed. Så hvem ved?

I slutningen af juli kom singlen, 'I Wanna Talk 2 U', som Cale har skrevet sammen med Danger Mouse. Her dog et andet nyt nummer, 'Face To The Sky', der blev uploaded til You Tube for godt og vel tre uger siden:

Ingen kommentarer: