Blogger Widget

tirsdag den 10. juli 2012

Rockens Danmarkskort


Jeg har bladret lidt rundt på Rockmuseets nye side, ’Rockens Danmarkskort’, der bliver støttet af kulturstyrelsen. Annoncen herover med kåring af Miss Roskilde 1966 og underholdning af Peter Belli & Les Rivals, har jeg fundet der. Siden er åbenbart tænkt som et sted, hvor alle kan fortælle deres ”rockhistorie”. Stort som småt. Det ser heller ikke ud til, at museumsfolkene redigerer det mindste i det indsendte. Her en historie, som jeg kan spæde op med en tilsvarende fra Falster. Først skal vi en tur til Thy:

”Min interesse for musik startede i 69, da min far kom hjem og fortalte at han på sin postrute i Vust (Han Herred/Thy Nordjylland) havde mødt en særdels langhåret og usoigneret person der hed John Lennon. Et par dage efter var han blevet stoppet af nogle journalister der spurgte om han vidste om der var kendt rockmusiker i området, og evt. hvor han boede. Min far der egentligt kun kunne holde ud at høre "Rebild spillemændene" svarede at han ikke anede hvad rock var, og i øvrigt kun læste Fjerritslev Avis. Senere følte han sig alligevel lidt vigtig, idet han overfor bekendte kunne berette om mødet med John, en historie der fra gang til gang på nordjysk vis ikke blev kedeligere især for mig 5-6 år.”

Allerede på John & Yokos vej fra det daværende Vesttyskland op gennem Danmark, brød deres folkevognsrugbrød sammen i Nykøbing Falster. Her rekvirerede de hurtig assistance på et mindre værksted. Mekanikeren, der reparerede vognen, mens nok det hotteste hippiepar, verden nogensinde får at se, ventede ved siden af, havde det som postbuddet. I begyndelsen ville han ikke rigtig være ved, at han havde lavet deres bil. Mødet voksede dog med årene. Jeg kender til det gennem hans datter.

En anden af de mere kuriøse fortællinger, handler om kvinden, der efter uendelige opslag i rockleksikoner, biografier og andet, endelige får vished for, at det var Jimi Hendrix, hun så i Tivoli i maj 1967

Derudover er der et afsnit med beskrivelser af spillesteder, en enkelt pladeforretning (indtil videre) mv., rundt omkring i det ganske land. Det kunne iøvrigt være interessant, hvis nogle af de små uafhængige pladeselskaber også fortalte deres historie. 

Ingen kommentarer: