Blogger Widget

mandag den 7. maj 2012

Afklaret og uden afstand


Det kan godt være, det tog Oakland-kvintetten, Lumerians, tre år at nå fra den lovende debut-ep fra 2008, der bærer gruppens navn, og til sidste år at udgive fuldlængde albummet, ’Transmalinnia’. Allerførst kræver det, at man bliver opdaget og hvis man samtidig har ambitioner om at lave et sammenhængende lydunivers og har tendenser til flueknepperi af den frugtbare slags, så kan det godt tage tre år. I 2010 lagde en talentspejder fra Knitting Factory Records mærke til Lumerians via MySpace. Derfra gik det bogstaveligt talt stærkt. ’Transmalinnia’ kom i marts 2011. Hvorfor jeg først er kommet på sporet af gruppen for nylig, lader jeg stå ubesvaret hen.

Lumerians har timet det godt. Aldrig har nabobysbørnene, de nye psychpionerer fra Wodden Shjips, været større, ligesom spin-off'et, Moon Duo, nu også synes at være fanget ind ad strømmen. Hvis jeg skal forsøge at holde lidt fast ved den kontinuerlighed, som Lumerians har søgt at skabe på pladen, så består den første side af relativt korte popsange, mens man på side to, bliver ført ind i langt mørkere og mere aggressive former af musikkens væsen. Kodeordene er krautrock, vintage orgler, summende fuzz-guitar, drøje trommer, svævende dreng-pige vokal, nogle vil formentlig kalde den androgyn, samt dansable bas- og synthfigurer. Og til dem, der lader sig inspirerer af referencer, så aner jeg, udover allerede nævnte, både Silver Apples og Spacemen 3.

Efter at have hørt ’Transmalinnia’ højt i høretelefoner i de sene eftermiddagstimer, følte jeg mig afklaret og uden synderlig afstand til det omkringværende. Med andre ord, fuldstændig blæst omkuld. Den følelse har ikke helt sluppet taget i mig her i skrivende stund. Den er foruroligende og smuk.  

Her det stærke åbningsnummer, ’Burning Mirror’, der i en kort vending på en god dag, måske kan gå under betegnelsen psych-disko:


Udover at kunne hente ‘Burning Mirror’ herover ved at gå videre til SoundCloud, så ligger der ligeledes et par sange fra albummet her.

Ingen kommentarer: