Blogger Widget

mandag den 10. oktober 2011

Den Stora Vilan på Loppen, onsdag d. 12. oktober

Det nemt afkodelige cover til
Den Stora Vilans debut.
Overskriften er unfair. Gøteborg-ensemblet Den Stora Vilan er nemlig ikke det eneste orkester, der spiller på Loppen på onsdag. 2011 er efterhånden så langt fremme, at jeg er begyndt at gøre status over de bedste udgivelser. Det foregår stadigvæk forholdsvis provisorisk, men lur mig om ikke Den Stora Vilans debutplade dukker op på den endelige liste. Albummet har i den grad taget røven på mig.

Jeg har ladet mig fortælle, at de kan være en berusende oplevelse live, hvor det organiske samspil til tider kan nå den berømte højere enhed. Af nutidige svenskere læner Den Stora Vilan sig op af Dungen, men ældre brødre i ånden som Träd, Gräs & Stenar og Blå Tåget er også særdeles nærværende. Det vil være ligefor at kalde den selvbetitlede debut, for et stilfuldt fortidsstudie, men der er mere til billedet, som det er svært at sætte ord på. Varme og harmoni kunne i en hurtig vending, være to af dem.        

Jeg har tidligere linket til nummeret ’Djuret’, der kan blive et af de vibrerende øjeblikke på onsdag. Det samme gælder for afslutningsnummeret på pladen, coveret af Neil Youngs ’Vampire Blues’. For slet ikke at tale om ’Bärares Blod’:

 
Som nævnt, står Den Stora Vilan ikke alene på plakaten. Aftenens andet islæt, er det danske folk-pop orkester The Migrant, der for en uge tids siden udsendte dets andet album ’Amerika’. Det koster 60 kr. at komme ind. 

Ingen kommentarer: