Blogger Widget

tirsdag den 19. juli 2011

Sommerlæsninger

For et stykke tid siden, fortalte jeg om den seneste bog, jeg har købt og som blev hevet ned fra en bestesellerhylde i et svensk supermarked. Titlen blev aldrig nævnt. Det drejede sig om Johan Theorins ’Blodläge’, tredje bind i Ølandskvartetten, der ikke kun udspiller sig på Sveriges næststørste ø, men også på hver sin årstid. ’Blodläge’ bliver solgt som en krimi, men er alt muligt andet.

Siden jeg lagde ’Blodläg’ fra mig, er det blevet til flere spredte begyndelser. På stående fod kan jeg ikke komme i tanke om en bog, jeg har læst færdig, før jeg for ungefær tre uger siden, begyndte på ’Passion Is A Fashion. The Real Story Of The Clash’ af Pat Gilbert. Som så til gengæld har været den bedste biografi, jeg har haft fat i om ’The Last Gang In Town’. Ikke at de andre publikationer, jeg har lagt fra mig i løbet af juni på nogen måde, har været Kierkegaards samlede tanker eller andet heavy shit, som jeg alligevel ikke kan huske fem minutter efter jeg har læst det. Ej heller smalle digtsamlinger på forlag, som jeg aldrig har hørt om før.

Min ferielæsning har endvidere stået på Peder Bundgaards ’Sorte Hest’, hvori hans fotograf/detektiv, BK Jensen, tumler rundt på det nye Vesterbro og opklarer mord, der relaterer sig til Kødbyen og kunstverdenen. Derudover har jeg læst romanen ’Dræb dine venner’ af David Niven, som foregår i den engelske pladebranchen i det herrens år 1997. Et år, hvor pengene rullede ind i mængder, man ikke i sin vildeste fantasi kan forestille sig. Titlen holder fuldt ud, hvad den lover.

Spørgsmålet er nu om jeg skal gå i gang med ’Ledvogteren’ af Kristian Lundberg eller om jeg skal tage mig sammen til at hente ’Scener fra Sunset Boulevard. Et drive-in rejseessay’ af Henrik List, som står og griner af mig på sommerbibliotekets reservationshylde?

Ingen kommentarer: