Blogger Widget

onsdag den 4. maj 2011

De Høje Hæle, Selvhenter og et par stykker til

Flere Roskilde-anbefalinger.

Når den første nysgerrighed, har lagt sig omkring udvalget af musik, melder spørgsmålet sig om, hvem der skal spille hvor og hvornår - og i visse tilfælde hvorfor det? Det dansksprogede punkrockorkester De Høje Hæle, skal spille onsdag d. 29. juni på Pavilion Junior, så ved I det. Tidspunktet kender jeg ikke, men pladen 'Skal Vi Aldrig Videre', der kom sidste år, emmer af vegeterende ledighed, euforiserende drømmerier og almindelig rastløshed.

Hvis 62-årige Charles Bradley's debut, 'No Time For Dreaming', var udkommet i slutningen af tresserne, var den blevet kaldt forbilledlig. Nu skriver vi 2011 og soulmusikken har flyttet sig langt væk den mytiske lyd fra Stax og Muscle Shoals. Det er Bradley heldigvis bedøvende ligeglad med. Her er horn, percussion, kor, vibrafon og rytmeguitar og en stemme, der minder mere om James Brown eller Wilson Pickett, end nogen anden nutidig soulaktør. Dig it!

Det har taget mig en rum tid at nå ind til Kurt Vile & The Violators. Den nye plade, 'Smoke Ring For My Halo', er ellers en solid omgang urban-folkrock, med massevis af referencer og sort humor. Adskillige gennemlytninger, har efterhånden overbevidst mig om, at Vile og co, kan gå hen og blive én af de koncerter, hvor man føler sig hensat til en amerikansk veranda sammen med vennerne og lige dele røg, dåseøl og diffus pessimisme. Som med Swans forleden, kan man få en forsmag på Kurt Vile i Vega. Det sker d. 12. maj.

Her til slut burde jeg have skrevet nogle ord om Selvhenter, men jeg ved ærligt talt ikke hvor jeg skal begynde. Er det jazz? Bedøm selv. Selvhenter optræder også på Pavilion Junior, d. 29. juni.

Ingen kommentarer: