Blogger Widget

søndag den 20. marts 2011

Nicolaj Stochholm i Mod Strømmen


”Opsvinget har anlagt en motorvej
mellem mine tænder og jeg du I
tænker at så længe jeg er ung
vil jeg komme med en biografi
eller en antologi så min hale kan
være pantefogedernes forkontor
for når jeg slipper en vind bryder
helvedet løs og det første jeg
husker er to stirrende øjne fra Zoo
et jeg der spændes mellem fire heste
på vej mod hver sit verdenshjørne
ild og tal oversvømmer min drøm
lander mig som en menneskemaskine
på bjerget med den urørlige udsigt
ned over den dadelfrie hvide by
jeg er landet i Elegien og er blevet
genforenet med mit analoge jeg
jeg siger dig der er ingen bedre tid
jeg går ned mod byen i det skære
lys kan jeg se at jeg kaster fire skygger
på den hvide trappe med de brede trin”
- digtet ’Menneskegud’ fra Nicolaj Stochholms nye samling ’Odefabrikanten’.

Undertegnede vil ikke vove sig ud i en tilbundsgående analyse. Stochholm er svær at læse, men for pokker hvor er der rytme i hans digte, når han læser dem op. Et hint til ’Mennskegud’ kan være rock’n’roll.

Tue Andersen Nexø hurtigkonkluderer i anmeldelsen fra Information i fredags, at ’Odefabrikanten’ er bedst:

”når den er mest desperat. Så bærer dens digte på en følelse af, at noget ikke er helt som det skal være, at noget er ved at være slut, af at være fanget i en blindgyde. Man løber stadigt videre kan man andet? men man ved, det ikke nytter mere.”
I ’Mennskegud’ ser det ud til, at jeget er kommet videre. Har fundet en ny mening eller er vendt tilbage til noget, der engang gav mening. Og, det er her drømmene om rock’n’roll kommer i spil, jeget bliver ’Die Mensch-Maschine’, lander i den hvide by med den hvide støj, ”genforenet med mit analoge jeg”. Titlen ’Menneskegud’ kan i en hurtig vending også henlede tankerne på den fetichdyrkelse, som store rockstjerner har været udsat for, siden tressernes ungdomsoprørene, fandt deres guder.

Om det forholder sig således, får vi måske svar på, når Nicolaj Stochholm kommer forbi radioprogrammet Mod Strømmen nu på torsdag, d. 24. marts, kl. 18-20 (98.9 FM / 98.8 Hybrid). Om ikke andet, så kan vi allerede love, at udsendelsen helt sikkert vil indeholde eksempler på den musik, som Stochholm laver med bandet The Liquid.

Ingen kommentarer: